Rondje over het eiland I

28 januari 2014 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Gisteravond (maandag) zijn we uit eten geweest bij l'Escargot, het leuke franse restaurantje in de front street.
Het is niet alleen aan de buitenkant leuk, maar ook aan de binnenkant, helemaal frans. Ook de muziek was frans, een beetje musette, edith piaff e.d.
Heel erg gezellig!
Ook hebben we heerlijk gegeten. Vooraf slakken en als hoofdgerecht eend, deze werd speciaal aanbevolen en was inderdaad ook erg lekker.
Koffie na, want een toetje ging er niet meer in.
Terug lopend door de front street passeren we het Courthouse, nu mooi verlicht, Koning Willem Alexander en Koningin Maxima, zijn tijdens hun bezoek aan St Maarten hier ontvangen. Zij liepen vanaf de boulevard via het straatje met palmen, een soort oprijlaan naar het Courthouse.

Vandaag zien we 's morgens vroeg de cruise schepen al binnen lopen. Vandaag zijn het er 6. In de kortste keren zijn er ineens vele duizenden toeristen meer.
Heel veel blijven er in Philipsburg en gaan hier winkelen. De vele juweliers, kledingzaken en souvenir shops doen goede zaken.

Wij maken een eilandtoer. Aanvankelijk wilden we een auto huren, maar zeker met zoveel drukte en een toch wel slechte bewegwijzering hebben we hier van af gezien.
Bovendien zie je minder als je zelf moet rijden, dus hebben we ons laten rijden. Het was een klein ploegje van 7 personen en een erg goede en gezellige gids.

We zijn begonnen bij de Cruise terminal, hiervandaan zijn we omhoog gereden waar we een schitterend uitzicht hadden op de schepen, Philipsburg, de boulevard, fort Amsterdam, het hotel met al die rode daken waar Alexander en Maxima gelogeerd hebben en ook ons hotel.
Ons hotel staat op de rechts van het gele gebouw.

Van fort Amsterdam is niet veel over. Slechts een ruine, het uitzicht zou een reden kunnen zijn om het te bezoeken, maar het uitzicht dat we nu hebben is niet minder.
Het is niet helder genoeg, anders zouden we Saba zien.

We rijden verder langs de oostkant van het eiland, overal schitterende uitzichten over de Atlantische oceaan en het vele groen. Ook erg veel mooie huizen.
St Maarten maakt op ons toch wel een rijke indruk
Natuurlijk zijn er ook wel slechtere wijken, maar die liggen niet hier aan de kust.

We maken een stop bij het Westin hotel. Dit is het hotel waar Beatrix met haar familie logeert. Het hotel ligt aan de Atlantische oceaan en heeft nog tal van zwembaden.
Op het moment dat Beatrix hier logeert zijn er geen andere gasten, dit is ook vanwege de beveiliging.De plaats waar dit hotel staat heet Oyster Pond.
Bij Alexander en Maxima was dat een ander verhaal, zij zaten in een hotel in Philipsburg, vlakbij fort Amsterdam, maar er waren ook andere gasten in het hotel.
De gids sprak hier erg positief over.

We gaan de grens over naar het franse deel van St Maarten en maken een fotostop om de catamarans te fotograferen die hier liggen vanwege de Heineken race, die binnenkort hier is.
Maar sowieso liggen hier erg veel dure en luxe boten.
In het franse deel wordt frans gesproken, hier vindt je geen Mac Donald, dat mag ook niet en er wordt betaald met euro's.

De volgende stop is nog steeds aan de Atlantische kust. Hier leeft veel Conche. De enorme schelphopen kennen we van Bonaire, maar hier zien we een levende conche.
Ook zien we de zee egel. Als je hierdoor gestoken wordt moet je naar de dokter, want het is giftig.
In de verte zien we hier het eiland Anguilla.

We rijden weer verder en komen weer aan de westkust, de Caribische zee.
We stoppen in Grand Case ook nog in het Franse deel.
Een leuke en gezellige plaats.
Vanavond komen we hier nog, maar daar komen we op terug.

1. Louis wierda:
    30 januari 2014
    we genieten mee met jullie. oude herinneringen komen boven. Ik (Louis) heb St Maarten ook vlak na de orkaan Louis gezien. In 2000. Toen zag het er vreselijk uit. In 2006 zijn wij er ook geweest. Het Eiland was enorm in ontwikkeling. Vooral het Nederlandse deel. Prachtige plaatjes weer. Veel plezier!