Saba een oase van rust.

4 februari 2014 - Saba, Nederlandse Antillen

Zondag 2 februari komen we op Saba aan. We logeren in hotel Scout's Place in Windwardside. Het hotel bestaat eigenlijk uit lodges. Prima accomodatie en een leuk uitzicht over het dorp, maar ook richting zee.
Het is hier behoorlijker koeler, maar het ligt ook hoger.
In wezen is Saba Een hoge berg, er gaan slechts 4 "paswegen" doorheen. De wegen zijn smal en lopen ook dood. Goed achteruit kunnen rijden is hier een must.

Maandag 3 februari gaan we echt op verkenning uit. Winwardside is een leuk dorp met diverse winkeltjes, mooie uitzichtpunten en wat restaurantjes.
Opvallend zijn de familiegraven in de tuin naast het huis en de schitterende bloemen. Het houtsnijwerk van de dakranden zijn creatief bewerkt.
Deze West-Indische " gingerbread" stijl is genoemd naar de vorm van peperkoekhuisjes ( denk aan Hans en Grietje)

Een leuk dorp om doorheen te wandelen, maar er loopt geen weg recht, het is klimmen en dalen. In de tuinen zien we veel bloemen, maar ook de bananen groeien hier goed.

Er is een project waar groente verbouwd wordt. Het zijn de lokale mensen die hier werken, deze groente wordt ook in het dorp verkocht. Het is nog heel kleinschalig.

De orkaan Lenny heeft in novembwr 1999 huisgehouden in de Caribean, ook op Saba. Dicht bij de kust is de schade nog steeds te zien. Sommige huizen zijn niet meer opgeknapt.

Even onder Windwardside ligt het plaatsje St.John. Hier staan de scholen voor lager en voortgezet onderwijs. De scholen hebben een enorme achterstand, vooral het voortgezet onderwijs. Er is een jaar geleden vanuit Nederland een hoop geld ingepompt om het onderwijs op niveau te brengen. Hiervoor zijn ook leerkrachten uit Nederland aangetrokken.
In de overige dorpen zijn geen scholen. De kinderen van heel het eiland worden met schoolbusjes naar school gebracht en weer opgehaald.

The Bottom is de hoofdstad van het eiland. Er staan hier 2 kerken, wij vonden de R.K. kerk "het Heilig Hart" wel heel erg mooi.
In de nis boven het altaar zijn schitterende fresco's, dit alles is gemaakt door lokale mensen.
Wat opvalt is dat er ook engeltjes zijn met een donker gekleurde huid, misschien komt dat omdat de schilderingen door lokale mensen gemaakt zijn?
Wij vonden de fresco's hier bijzonder mooi.
Ook heeft The Bottom uiteraard een regeringsgebouw, waar de gezaghebbers zetelen.
We gaan nog meer van The Bottom zien.