Oranje School

30 januari 2014 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Woensdag 29 januari gaan we naar de Oranje School. Eerder deze week hadden we een afspraak gemaakt. We worden hartelijk ontvangen door de " intern begeleider" (ik weet niet zeker of deze benaming hier ook gebruikt wordt), maar zij had wel ongeveer die functie.
Zij vertelde dat zij bezig zijn met een LVS, dat moet in augustus klaar zijn. Maar, dan rollen achter elkaar alle gegevens van een leerling uit de computer! Zij was erg enthousiast, ik heb haar dan ook succes gewenst.

Alexander en Maxima hebben tijdens hun bezoek aan St. Maarten ook de Oranje school bezocht. De school is als je binnen komt nog rood wit blauw gekleurd en er hangt een grote foto van Alexander en Maxima.
Er wordt enorm enthousiast over dit bezoek gesproken.

Wij mogen klas 1 (groep3) bezoeken.
We worden enthousiast ontvangen door leerkracht en leerlingen. Zij zijn aan het rekenen, maar de les gaat al gauw gewoon weer door. Ik mag door de klas lopen, rond kijken etc. Al gauw vallen de kinderen op die wat meer problemen hebben en ik kan het dan ook niet nalaten om hen te helpen. Instructie geven in het engels is even lastig, maar het lukt aardig.

Leerlingen die klaar zijn mogen een spelletje kiezen. Ik moet zeggen dat er heel rustig gespeeld werd, de leerlingen die nog aan het rekenen waren werden niet gestoord.

De leerkracht vertelde over klasseregels e.d.
Wij hebben nog een klasse foto mogen maken.
Het leuke was dat alle kinderen ongevraagd hun kleding in orde maakten, shirts werden goed in rok en blouse gestopt en de kraag recht.

Voor ons hebben zij de klasse regels opgezegd, in het engels maar ook in het nederlands.
Eigenlijk wijken de normen en waarden niet af van onze normen en waarden, ze zouden zo maar in onze scholen passen.

Ook hebben ze nog voor ons gezongen: " Wij houden van Oranje"

We hebben een heel leuke ochtend gehad, we hebben ons zo welkom gevoeld en de leerkracht was erg leuk, hartelijk en spontaan. Een prima orde en goed georganiseerde klas.
We hadden een leuk contact, het is te veel om hier even te vertellen.

De leerlingen dragen schooluniformen omdat er hier toch ook verschil is tussen rijk en arm. In deze klas zaten 4 kinderen die echt in armoe wonen en leven.

Op de Oranje school krijgen de leerlkngen 40 minuten per week Nederlands. Als de leerkracht het zelf niet spreekt wordt de les door een andere leerkracht gegeven.
Nederlandse les wordt gegeven omdat leerlingen die door willen leren heel vaak naar Nederland komen om hun opleiding te volgen.

Het is dat de tijd te kort is, maar anders had ik in deze klas best wel een lesje Nederlands willen geven.
We hebben genoten, het was een heel leuke ochtend.