Jaarwisseling op Bonaire

31 december 2013 - Bonaire, Nederlandse Antillen

Op oudejaarsdag gaan we op pad voor oliebollen. Wel raar bij een temperatuur van zo'n 28 graden. Bij van der Tweel (A.H.) staan ze buiten oliebollen te bakken. Er staat een behoorlijke rij mensen te wachten, maar er wordt flink door gebakken. Behalve oliebollen verkopen ze ook appelflappen.
Natuurlijk kopen we beiden, want een oudejaarsavond zonder oliebollen kan niet.

In de middag rijden we nog even naar Seru Lagu, dit is een mooi uitzichtpunt, hiervandaan kijk je over een groot deel van Bonaire heen. Vanavond moet het hier dus wel een mooi zicht geven op het vuurwerk.
Om eten maken we ons vanavond niet zo druk. Net als thuis eten we een oliebolletje en wat lekkere hapjes met een glaasje wijn er bij. Het verschil is dat we nu in korte broek op de porche zitten.
Rondom 23.00 uur rijden we naar Seru Lagu. We zijn de enigen niet. De weg is erg donker, achter ons vormt zich een hele file, allemaal naar boven.
We vinden een schitterend plekje bij het kruis op een bankje. Naast ons nog een leuk nederlands echtpaar, dat op Bonaire woont. Terwijl we gezellig zitten te kletsen genieten we al van het vuurwerk dat voor twaalven afgestoken wordt.
En dan begint het aftellen, het is erg druk boven, de laatste seconden worden afgeteld en om precies 12 uur knallen de kurken van de champagne flessen en het vuurwerk breekt los.
We hebben inderdaad een schitterend uitzicht. Het meeste en mooiste vuurwerk wordt in Kralendijk afgestoken. Het is al bij enen als we naar huis rijden. Heel rustig, want verlichting is er het eerste stuk niet en we zijn gewaarschuwd om rekening te houden met autmobilisten die mogelijk een glaasje te veel op hebben.
Maar het gaat allemaal goed. Thuis gekomen gaan we nog even lekker buiten zitten en nog eens te proosten op het nieuwe jaar. We hopen vooral op gezondheid, niet alleen voor ons, maar uiteraard ook voor familie en vrienden om ons heen.

Op nieuwjaarsdag slapen we eerst lekker uit. We waren erg laat naar bed. We brengen onze dag verder rustig door met wat lezen.
's Avonds gaan we naar El Mundo in Kralendijk. Hier wordt een bbq gehouden voor de internationale groep zeilers die hier op Bonaire een zeilwedstrijd houden.
We waren door Geerlof en Anita uitgenodigd om ook te komen.
Vooraf liepen we nog even door Kralendijk om te genieten van de versiering. Leuk weer de verlichting en de kerstboom.
De bbq was erg gezelig en heel lekker.
Veel te veel vlees, maar gelukkig waren er nog anderen die wat extra's lusten.
Al met al hadden we zo een heel gezellige nieuwjaarsdag.