De geiten van Aletta

24 januari 2014 - Bonaire, Nederlandse Antillen

Vanmorgen waren we bijtijds op. Om 9 uur is er een rondleiding op de geitenboerderij van Aletta. Voor degenen die naar Boer zoekt vrouw kijken, Aletta doet hieraan mee. Uiteraard is daar tijdens de rondleiding niet over gesproken, dat mag ze ook niet, want de serie is nog niet afgelopen.

We reden samen met Marieke en Louis richting Rincon, ruim voor Rincon moesten we links af een knuuk weggetje op en ja hoor, daar was de boerderij.
We werden ontvangen door haar vader, die ook enige tijd op Bonaire te gast is.
Aletta was samen met Wien de geiten aan het melken.Wij mochten in de melkerij meekijken. De geiten worden 1x per dag gemolken, 1 geit geeft ongeveer 1liter melk per dag. Er zijn veel lammeren en Aleletta wil dat de lammeren bij de moeder drinken om gezonde lammeren en uiteindelijk gezonde geiten te krijgen.
Het was leuk om zo bij het melken te zijn.

Na het melken ging Aletta vertellen.
Zij is ruim 10 jaar geleden naar Bonaire gekomen en heeft als: fysiotherapeut gewerkt. De geitenboerderij is zij gestart als hobby, maar het werd al gauw een heel bedrijf.
Zij heeft er voor gekozen om boerin te zijn en maakt geitenkaaas, yoghurt en ook de geitenmelk wordt op Bonaire in de supermarkt verkocht.
Zij heeft een aantal vrijwilligers die haar helpen. Daarnaast heeft ze een compagnon en dat is Wien.
Aletta kon er maar niet toe komen om geiten te (laten) slachten. Wel kreeg zij steeds het advies om dat te doen. Ze blijven voederen kost veel en alleen van de melkgeiten kan ze niet bestaan.
De overeenkomst met Wien is nu dat de vleesgeiten bij hem op de kippenfarm staan, dat zijn er zo'n 75 en de melkgeiten en lammeren staan bij Aletta.

Ook vertelt zij over haar eerste bok, die zij nog steeds heeft. Hij heet geloof ik Bob. Hij had al lang geslacht moeten worden, maar zij kan er geen afstand van doen.
Hij leeft dus nog steeds tussen de melkgeiten en wij krijgen het gevoel dat het zo ook wel zal blijven.

Ook heeft ze nog een leuk verhaal over een "dek bok". Deze had ze gehuurd. De geiten hadden hem graag en er kwamen schitterende lammeren uit voort.
Ze noemde de bok om deze reden Romeo. Ook later heeft ze hem nog haar geiten laten dekken.

De knuuk die zij heeft is erg groot en heeft ze eigenhandig, samen met hulp van vrijwiligers bewerkt. Inmiddels staan er heel wat hokken, alles gemaakt van pallets en afvalhout. Als er ergens op het eiland wat over is bellen zij Alette.

Een ander project dat ze samen met het tuincentrum opgezet heeft is compost maken. Het snoeiafval vanuit het tuincentrum wordt bij haar gebracht.
Inmiddels heeft ze al mooie grond gewonnen. En dat is op Bonaire uniek.

Het toekomstplan is ook , nu ze goede grond krijgt om fruitbomen te gaan houden en dan vervolgens met het fruit weer van alles te gaan doen.

Na de rondleiding kregen we een plek onder de bomen
We moesten van alles proeven, geiten yoghurt, geitenkaas en een zelfgemaakte ice tea,gemaakt van diverse kruiden,o.a.munt.

Al met al was het een leuke rondleiding, geen spijt dat we er vroeg voor zijn opgestaan.

1. Gijs en Janny:
    25 januari 2014
    'k Ga zondag dan maar even kijken naar "boer zoekt vouw"
    Zag je geen man bezig bij de geiten?
    In ieder geval staat hij niet op de foto's.

Groetjes!!!!!